Vele gezondheidscoaches adviseren beweging en dat is niet voor niks.

Nu je de 40 bent gepasseerd wordt het nog belangrijker. Je metabolisme vertraagd ieder jaar met 5% en zo wordt het steeds moeilijker om in vorm te blijven.

Enkele voordelen van bewegen tijdens de overgang

  • Gewrichten en spieren blijven soepel
  • Je blijft in vorm
  • Het remt ontstekingen, een grote trigger een hormonale disbalans
  • Verbeteren hart- en vaten
  • Vermijden of verbeteren van rugproblemen
  • Het verbetert je stemming

Uiteraard ben je geen 20 meer en het heftige sporten wat je wellicht vroeger hebt gedaan is nu niet meer zo’n goede keuze. Als je al lange tijd niks hebt gedaan bouw het dan rustig op en loop niet te hard van stapel. Het gaat erom dat je iets doet wat je leuk vindt en wat vol te houden is.

De invloed van bewegen op je hormonen

De invloed van krachttraining is. Als vrouw maak je testosteron aan wat weer makkelijk door je lichaam omgezet kan worden in oestradiol, een van de vrouwelijke hormonen die afneemt tijdens de overgang. Hierdoor kunnen opvliegers aardig afnemen.
Ook ervaren veel vrouwen stemmingswisselingen tijdens de overgang. Tijdens fysieke inspanning komen er hormonen vrij(endorfine, dopamine, serotonine) die zorgen voor een goed gevoel en zo de stemming verbetert.
Verder verhoogt sporten het insulinegevoeligheid en zal je lichaam beter omgaan met suikers. De suikerhuishouding speelt ook een belangrijke rol in de ernst, duur en hoeveelheid opvliegers dus dit is een groot voordeel voor vele vrouwen.

Welke sporten zijn geschikt?

Het is belangrijk om ‘belast te bewegen’ want hierbij wordt de aanmaak van botcellen gestimuleerd. Botontkalking kan een groot probleem zijn in deze levensfase dus dat is geen overbodige luxe. Voorbeelden van belast bewegen zijn flink doorwandelen, hardlopen, touwtje springen, yoga, fitness en dansen.
Ook ‘onbelast bewegen’ heeft voordelen voor je gezondheid. Het zorgt voor soepele en stevige spieren en vergroot de capaciteit van hart en longen. Fiets bv. Eens een lekker stuk door het bos en ga baantjes trekken in het zwembad.

Sporten in de buitenlucht

Vitamine D speelt een belangrijke rol in onze gezondheid o.a. De opname van calcium uit de voeding. Buiten sporten is dus een goede keuze. Via de huid maak je vitamine D aan. Zomers legt je lichaam een voorraad aan voor de winter als de zon schaars is.