Een gratis en natuurlijk stress verlagend middel

Veel vrouwen staan tegenwoordig non-stop in de stressmodus. Herken je dat ook? Je hebt veel ballen hoog te houden, een gezin, een baan, huishouden en je hebt ook nog een sociaal leven. Er is veel veranderd afgelopen decennia. Er wordt ontzettend veel van ons verwacht. Het is tegenwoordig des te belangrijker dat je als tegenwicht van ‘het gaspedaal’ ook ‘het rempedaal’ leert intrappen. Veel vrouwen hebben niet eens meer door dat ze continu het gaspedaal intrappen. Ze doen het namelijk al jaren zo. Tijd dus om eens te zoeken naar het rempedaal. Er moet een gezonde balans zijn tussen deze twee.

Japanners weten het al lang. Een boswandeling laat je cortisol-niveau(stresshormoon) significant dalen. Zij hebben er zelfs een naam voor nl. Forest Bathing. Het betekent zo iets als ‘quality time met bomen’. Je gaat naar een rustig bos en begint in stilte een wandeling. Je zet je zintuigen open voor alles wat je hoort, ziet, voelt en ruikt. Als je er bewust mee bezig bent zul je zien dat je veel gaat ervaren.

Bomen geven de stof phytonciden af. Ze zijn bedoeld om de boom te beschermen tegen insecten en bacteriën. Een leuke bijkomstigheid van deze stof is dat het bij ons mensen ons immuunsysteem activeert en bloeddruk verlaagd. Chronische stress gaat vaak gepaard met hoge bloeddruk dus dat is geen overbodige luxe.
20 minuten geeft al fantastische resultaten en 30 minuten zorgt voor een nog betere verlaging van het cortisol.

Het blijkt zelfs nog een tijdje door te werken als je niet meer in het bos bent. Het grote Nederlandse Vitamine G-onderzoek (de G van groen) bevestigt dat mensen die meer tijd doorbrengen in de natuur, minder vaak naar de huisarts gaan met klachten als angststoornissen, hartritmeproblemen en zelfs diabetes, ziektebeelden die steeds vaker voorkomen. Chronische stress is daar een belangrijke speler in.