Home » Blog » Overgangsklachten » Waarom kom je aan tijdens de overgang?

Waarom kom je aan tijdens de overgang?

door | 15 jun, 2022 | Overgangsklachten

Veel vrouwen in mijn praktijk geven aan een aantal kilo’s te zijn aangekomen, tot soms wel 10-15 kilo. Dit zorgt bij veel vrouwen voor frustraties. Het beperkt ze bv. bij het sporten, ze passen hun kleding niet meer en zijn niet meer blij als ze in de spiegel kijken.

Maar waarom gebeurt dit vaak tijdens de overgang? Er zijn meerdere oorzaken voor aan te wijzen.

Oestrogeendominantie

Tijdens het hele overgangsproces dalen je vrouwelijke hormonen, zowel progesteron als oestrogeen. In het begin zal progesteron eerder dalen dan oestrogeen. Er ontstaat dan een disbalans tussen beide hormonen, genaamd oestrogeendominantie. Oestrogeendominantie draagt bij aan vetopslag.

Vlak voor de menopauze, het moment dat je een jaar niet meer menstrueert, zal ook de oestrogeendominantie vanuit de eierstokken verminderen.. Je krijgt dus te maken met minder oestrogeen in je lichaam, wat ervoor zorgt dat je stofwisseling langzamer wordt. Ook zorgt het lagere niveau aan oestrogeen ervoor dat je spierweefsel verliest. Spieren verbranden meer dan vet, dus je energiebehoefte zal dalen. Wanneer je precies hetzelfde blijft eten als voor de overgang, zal je daardoor toch aankomen. https://suzannerouhard.nl/overgangsklachten/waar-komen-toch-die-overgangsklachten-vandaan/

Stress

De overgang maakt dat er verschuivingen optreden in je hormoonhuishouding. Dit maakt dat je minder stressbestendig bent en minder draagkracht hebt. Vrouwen denken soms op deze leeftijd dat ze een burn-out hebben terwijl het eigenlijk terug te brengen is naar overgangsklachten.

De oorzaken daarvoor zijn :

  • De verminderde nachtrust door nachtelijk zweten vergroot je stressgevoeligheid. 
  • Je tankt niet goed meer bij (onbalans in het waterelement) en emoties komen veel harder binnen
  • Je lever is hard aan het werk met de afbraak van oestrogeen. Je merkt dit doordat bv vet voedsel moeilijker verteerbaar is. Onbalans in de lever zorgt ook voor frustratie, boosheid en depressieve gevoelens.
  • Het hormoon progesteron en het stresshormoon hebben dezelfde bouwstoffen en bij veel stress wordt er te weinig progesteron aangemaakt waardoor de hormonale onbalans nog groter wordt . Dit kan op termijn tot grote vermoeidheid leiden.

Hoe ontstaat gewichtstoename door stress?  Stress verminderen is essentieel als je die extra kilo’s wilt verhelpen of voorkomen. De bloedsuikerspiegel raakt namelijk in de war van stress. Zodra ons cortisolgehalte stijgt, leidt dit tot een hoger bloedsuikerniveau. Een hoog cortisol met chronische stress verhoogt de kans op meer trek in suikerrijk en vet eten. Zodoende geeft het ook meer kans op het ontstaan van obesitas.

Wat kan je er zelf aan doen? 

  • Spoor je stressbronnen op en probeer ze te verminderen
  • Neem ontspanningsmomenten door de dag heen Als je niet slaapt, doe dan ontspanningsoefeningen of ademhalingsoefeningen, zodat je in ieder geval ontspant
  • Realiseer je dat je ouder wordt en niet alles meer kan zoals je 20 was
  • Pas je levenstempo aan en wees lief voor jezelf, verwen jezelf
  • Praat met anderen over je zorgen, zoek lotgenotencontact
  • Lukt het je niet alleen? Vraag om professionele hulp

Symptomen

Als je lichaamscellen geen energie (glucose) meer krijgen en de energie in je bloed blijft zitten (het tankstation) dan kan je voorspellen wat er op korte termijn gaat gebeuren: je wordt moe.

Overgewicht en en moeite met afvallen is ook een signaal van insulineresistentie. Minder eten, meer bewegen en toch niet afvallen? Dit zou een signaal van insulineresistentie kunnen zijn.

Een derde signaal is dat je snaaibuien krijgt en behoefte aan zoetigheid, want je lichaamscellen smeken als het ware om energie. Zoetigheid en (veel) eten zorgt normaal gesproken even voor een snelle toename van je bloedglucose en dus energie.

Stemmingswisselingen zijn ook een aanwijzing voor insulineresistentie: er zijn momenten dat je je prima voelt (je hebt energie) maar deze worden afgewisseld met momenten dat je een kort lontje hebt en het allemaal even niet ziet zitten (geen energie).

 Tenslotte kun je zelfs depressieve gevoelens krijgen; een depressie is namelijk ook een vorm van gebrek aan energie.

Het nadeel van teveel en te vaak insuline in je bloed is dat je cellen het vermogen verliezen om te reageren op deze insuline. Hierdoor gaat je lichaam nóg meer insuline aanmaken, want je bloedsuikerspiegel móet naar beneden. Een voortdurend hoge insulineproductie verstoort je stofwisseling. 

Met voeding kan je heel veel bereiken. Voeding is je eerste geneesmiddel als het gaat om insulineresistenti. Waarom het gaat is dat je ervoor gaat zorgen dat je bloedglucosespiegel stabiel wordt. Dit betekent het sterk verminderen van zoetigheid en koolhydraten.

Wat je volop mag eten zijn verse producten en gezonde vetten! Hoe lekker is dat?

Vrouwen die graag wat kilo’s kwijt willen raken adviseer ik meer gezonde vetten te gaan eten. Omdat we hebben geleerd dat we van vetten dik worden stuit dit in het begin wel eens op weerstand. Dit gevoel verdwijnt als sneeuw voor de zon  als zij merken dat ze afvallen en zich veel energieker voelen.

Wil jij hier meer over weten? Maak dan gebruik van mijn gratis Hormoon Inzichtsessie.

www.suzannerouhard.nl/gratis-hormoon-inzichtsessie/

Bronnen:

♥Hormoonopleiding HCN

♥www.vuurvrouw.nl(Jolande Rommens-Musquetier​)

♥ www.energiekevrouwenacademie.nl

 

 

 

 

Waarom mijn blogs lezen?

Vanuit mijn passie om vrouwen met overgangsklachten verder te helpen zal ik hier regelmatig interessante blogs plaatsen waarmee jezelf aan de gang kunt gaan om je gezondheid te verbeteren.

Gerelateerde artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin